Toldalagi Pál: A LEGJOBBNAK TALÁLOM
Nemcsak a mában, az emberiségnek
egész történelmében élek én,
az évezredes sírkamrák, a tárgyak,
az összeragasztott sok ős-edény
az énekek éneke és baljós
Kréta-szigeti labirintusok,
a szelíd Jézus, a példabeszédek,
a véres csaták és amit tudok
királyi hitszegésről, szeretőkről,
törvénykönyvekről, úgy vesznek körül,
hogy legjobbnak találom, ha az ember
az embertársain megkönyörül,
úgy veszi őket, ahogy összeálltak,
az egyik félig ember, félig állat,
a másik szent, aki másoknak adja
magát, magától mindent megtagadva.
Az irgalmas szamaritánusról szóló példabeszéd során a mai evangéliumban Jézusnak felteszi a kérdést egy írástudó: „Ki az én felebarátom?”. A nyár több ismeretségre, találkozásra ad alkalmat, szélesebb körben éljük át, hogy hogyan vehetjük észre Krisztust a másik emberben. Kérdezzük meg magunktól:
1. Csak a saját üdvösségemet tartom fontosnak, vagy igyekszem másokat is közelebb irányítani legfontosabb érdekeikhez?
2. Nem keltenek-e bennem bosszúvágyat a megörökölt társadalmi elégtelenségek?
3. Józanul vagyok-e irgalmas, észreveszem-e, ha valaki nem kér, mert szégyelli, de bármiben segítségre szorul?
Mivel bántottam meg Istent az elmúlt héten?
Már az Ószövetségben is kiderül, hogy Isten a törvényt a lelkiismeretünkbe írta. A bűn által rárakódott benső homálytól az apostol tanítása szerint Krisztus tökéletes emberi eszménye szabadítja fel.
„A boldogságot csak az bírja el, aki elosztja.
A fény csak abban válik áldássá, ami másnak is ad belőle...Amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg.
Az egész világ a tiéd. Szabad vagy a kövektől az éterig. Ismerd meg, hódítsd meg, senki se tiltja, de jaj neked, ha magadnak tartod. Amiből másnak nem adsz, legyen az arany, iszappá válik; legyen szent fény, átokká válik; legyen gyönyör, halállá válik...” Hamvas Béla
Uram, a legfőbb kincsem, boldogságom, fényem, értékem: Te vagy. Bármit megosztok: pénzt, tudást, fáradozást, időt, mindenben Téged akarlak adni, ahogyan az áldozásban a kenyérben Önmagadat adtad nekünk, hogy továbbadhassunk. Legyen ez a hetem a józan, tiszta, önzetlen Krisztus-osztás hete, hogy a világ aszerint és úgy lehessen boldogabb és gazdagabb, ahogy Te szeretnéd. Ámen.
Ez a hét…
Pert vesztett első fokon a székesfehérvári püspök, azaz valamennyi elkötelezett egyházi személy, azaz az ország, azaz a becsület: bárki bárkire mondhatja, hogy festi a haját, hogy turkál az orrában, hogy egyházi személyként a teremtés bűnbeesés előtti állapotától, tehát Isten eredeti terveitől eltérő szexuális identitása van, sőt ezt hozzá hasonló elkötelezett egyházi személyekkel ki is éli, de a megbélyegzett nem válaszolhatja, hogy ez hazugság, mert az már becsületsértő, ha pedig az intim terület másságára vonatkozik, akkor még kirekesztő is, hogy tiltakozik ellene.
Megőrült a világ? Dehogy, csak gonoszabb lett és csak egy része.
Maradjunk a blöfföknél! A sajátos identitásúak (jó így?) felvonulnak. Én esketni indulok, egy egészséges lelkű fiatal férfit és nőt, és nem tudom, kijutok-e a kápolnához, nem botlok-e a felvonulókba, bújom-lesem a fővárosi forgalom-tudósításokat. Aztán hírek jönnek az emberek felháborodásáról és persze ezekkel együtt megbélyegző ítélkezések is: „kirekesztők…elmaradottak…bla,bla,bla…”. Miért is? A melegek léte ellen van kifogásuk? Vagy hogy tudnak róluk? Vagy hogy azok még büszkék is rá? Nos, ha úgy alakulna, hogy a nép már mindebbe belefásult volna, akkor a fesztivál olyan kihívó, jó ízlést sértő, direkt pukkasztó provokációként jelenik meg, hogy aki ugrik rá, az azonnal rasszistának legyen kikiáltható.
Amúgy én magam még a sajtófotókon se néztem szét, de valaki megkérdezte: "Nem ismerősök ezek az arcok a drog-tüntetésről?" - tőlem kérdi?
Gyuricsek is ott van. Oda való, ilyen volt az egész kormányzati stílusa, ezen a színvonalon áll, ez kétségtelen. Na, ez most kinek sértő? Senkinek? Akkor legyenek egymásra nagyon büszkék! Similis simili gaudet!
Nemcsak ők, hanem a kongresszusukon Izéházit elnökké választó, amúgy – nem csoda – életunt küldöttek is. Az egyik agyalagya felveti: megújulás! Négy év múlva leváltjuk a kormányt! Jó, hát nem vérszegény… szegény, de legalább ne mondaná, ne irritálná a veszett fejsze nyelével ezt a nyolc év alatt sokat szenvedett népet! Miért, de tényleg miért nem képesek végre eltűnni legalább színlelt eleganciával a népakarat süllyesztőjében? Ennyire buták? Ennyire önzők? Ennyire … Ennyire se…



Pénteken, június 4-én kétszer szólalt meg a harang templomunkban, a Kassai téren. Először délután fél 5-kor belekapcsolódtunk az országos megemlékező harangzúgásba, majd ismét, amikor a Mamertini feszület elé vonultunk est 7 óra tájban, hogy határainkon túl élő testvéreinkért imádkozzunk – Jézus segítő irgalmába ajánlva őket. 
Ó, hát pesrsze, az új kormány akarja elvonni a csapnivaló programjáról a figyelmet a megvesztegetési, megfenyegetési, zsarolási, kenőpénzügyi és egyéb vádakkal, vagy fordítva, ezekről a gyanús kommunista vonásokról akarja elvonni a maradék csutka frakció a figyelmet azzal, hogy szapulja a kormányprogramot. A magamfajta kisember pedig azon értetlenkedik, hogy hogy mernek ezek még egyáltalán megszólalni? A szomszéd pecás meg azt mondja, hogy aki sokat mutogat az rászokik a lopásra. Így lenne?
Kiáradt a Szentlélek. Nem, nem csak úgy, mint egyszer, egyetlenegyszer az első alkalommal. Akkori kiáradása azt jelentette, hogy megszületett az Egyház, és ennek az élő közösségnek a liturgiáján keresztül - és csak így - megelevenedhet az első kiáradás valamennyi Pünkösdkor. 
Ez egy szomorúnak tűnő vasárnap, Uram. Ismét el kell Tőled válnunk, mint Nagypénteken. Mégis egészen más érzéssel jöttünk ma misére. Haláloddal lefelé, a föld mélyébe, a sziklasírba távoztál, ma pedig megdicsőülten, az ég fel térsz vissza Atyádhoz. Ha csak érzelmeinkből indulunk ki, akkor megkérdezzük: nem mindegy? Hiszen így is, úgy is el kell búcsúznunk Tőled. Ha azonban engedelmes hittel éljük át mindezt, akkor megértjük: ránk is ez a kétféle távlat vár. Vagy a reménytelen és gyászos elmúlás közeledése, vagy a dicsőséges beteljesedés reménye. Ebben az utóbbiban akarunk ma a misén, mennybemeneteled vasárnapján gazdagodni, Urunk. Ámen.
Jézus nagyon egyszerű, könnyen érthető módon határozza meg az Ő szeretetének viszonzását követői számára:
A feltámadás örömének igazi, életre váltott tartalmát Jézus tanítása világítja meg. Az ünneplő egyház visszaemlékszik ma az Utolsó Vacsora szavaira: „Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást!”. Különösen fontos ez a mai vasárnapon, amikor az elénk kerülő evangéliumi szakasz egybe esik az édesanyák köszöntésével. Kérdezzük meg magunktól:
Húsvét negyedik vasárnapján az Egyházban Jézust, mint Jó Pásztort köszöntjük, aki papjain keresztül gondoskodik lelkünk terelgetéséről. Ezért az Egyházban ez a nap a papi és szerzetesi hivatások ünnepe, melyen az Úr korábban elhangzott szavát követjük, és imádkozunk azért hogy Szentlelke küldjön új munkásokat aratásába.
Uram, tanítványaid negyven nap esélyt kaptak, hogy meggyőződjenek a feltámadásról olyan erővel, amellyel a vértanúságig képesek lesznek kitartani Krisztus mellett. Mi magunk sem kaptunk több esélyt, mindössze negyven napot mennybemeneteledig, hogy egyházad liturgiájában szemlélhessük a feltámadás valóságát. A mai evangéliumban a Genezáret-tó partján jelensz meg tanítványaidnak és együtt étkezel velük. Nem azért, mert feltámadott tested megéhezik, hanem mert ők éheznek arra a bizonyosságra, hogy feltámadott tested valóságos. Add meg nekünk, hogy a szentmise élménye olyan erővel mélyítse el bennünk feltámadásod világosságát, hogy élve vagy halva, de ennek az örömhírérnek szenteljük életünket. Ámen.
Egy kicsit rosszul olvasható a szöveg:
Nem az a kérdés, hogy melyik párt milyen feldolgozásban használja az aktivistáinak önként megnyilatkozók adatait, meg hogy csak az törvénytelen, ha ezt valaki a választók szándéka ellenére teszi, ezek a választások természetes velejárói. 


