Caravaggio: Tamás
„Boldogok, akik nem láttak, és mégis hisznek!” – halljuk Jézusnak a kételkedő Tamás apostolhoz intézett szavait a mai evangéliumban, egy héttel Húsvét után. A Mester tehát a boldogságnak egy új útját tárja fel: a feltámadott, megújult életforma által elfogadni a feltámadás örömhírét.
Kérdezzük meg magunktól:
1. Hogyan telt a Húsvét utáni hetem, környezetemnek volt-e alkalma megtapasztalni bennem a megújult embert?
2. Én, a Jézus örömhíréből élő keresztény keresem-e a reménytelenek vigasztalásának lehetőségét?
3. Maradt-e bennem valami földhöz tapadt szokásaimból, gyarlóságaimból?
Mivel bántottam meg Istent az elmúlt héten?
Krisztus erővel ruházta fel az apostolokat, ezért tevékenységük nyomán a hívők csoportja egyre növekedett, míg Szent János jelenéseiben a Krisztusról megrajzolt kép tükrözi az Isten Fiának dicsőségét és hatalmát, mellyel az Egyház életéről és feladatáról ad kinyilatkoztatást.
Tamás
tévedés – nem volt hitetlen
csak – mint mindannyiunknak –
homloka mögött hasadt
egy jó ugrásnyi árok:
„hiszek én
ha tapintok ha látok”
a bizonyossághoz tán elég is
tíz tanú egy eset
ám mert nagy úr a fantázia:
magának kellett átizzadnia
a hihetetlent
félelmeteset
a többi akkor reszketve lesett:
mily vakmerő
s vajh mit szól majd az Úr
s hogy Ő volt mégis ki buzdította
világok rengtek e találkozásban
de szelíden hangtalanul
lüktető tapintásán
az élet melege adott
meghitt bizonyosságot
acéltekintet megfeszült
homlokizomzat
a kudarcot színlelő múlt
sejtekig ható felragyogása
boldog volt mert hitt
hitt mert látott
boldogabb ki őt
látván tanul
a Feltámadt oldalsebe
győzött megszokás
bálványa felett
az öröm alázatra bírta
az önhitt érzékeket