Óhajok - a karámon kívülről

 2014.06.21. 17:20

lovak.jpg

Diákkoromban - bocsánat, ha volt már erről szó - egyszer végigmentem Rómában a több kilométer hosszú Porta Portese piacon. Ott figyeltem meg magamon, hogy a hatás kedvéért hangoskodó árusok, kofák taszítanak, míg sokkal könnyebben csaltak ki csóringer garasaimból valamicskét a bámészkodásra, gondolkodásra esélyt adó kereskedők. Így maradtam. Iszonyodom attól, ami erőszakosan, nemcsak a vízcsapból, de a falrepedésekből, a felszakadozó felhők közül és az állatkerti páviánok mosolyából is folyik. Ekként botlok bele napról-napra a neten a Lovasi-könyvbe. Nem érdekes a szerző, hagyjuk a felesleges információkat. Irgalmatlanul drága a kötet egy klasszikus kultúrától, a társasági, műveltségi közös nevezőtől fényévnyire eső témáért. Utánanéztem, ki ez az ember. Nem kutattam a múltjában, a kapcsolataiban, a hovatartozásában, egyszerűen belehallgattam abba a művileg lepusztult világba, amelyben előadja magát az erre éhező közönségnek. A hatás kedvéért látványosan (esetleg némi rásegítéssel) foltosra izzadott pólóban, olykor kortárs költők verseit megzenésítve, olykor az "én vagyok a Lovasi"- műfaj szerelmeseinek öncélú kábításával. Aztán beleolvastam a nagy művész bölcselkedő nyilatkozatába is: "...én azt látom, hogy ami most Magyarországon folyik az emberek életében – és a politikáról nem is ejtek szót –, az olyan, mintha egy roncsországban élnénk, egy végletekig zombisodó közegben. Ez óhatatlanul a személyes érzelmeimet, életemet is átjárja, mert mindenhol állandóan ebbe ütöm bele az orromat. Vagy ha nem ütöm bele én, akkor előbb vagy utóbb beleüti más. Annak a világnak a lassú eróziója folyik, amihez a rendszerváltáskor csatlakozni szerettünk volna, és ez Magyarországon - mivelhogy nem is épült ki teljesen, vagy csak korcsformában - még gyorsabban épül le...". Hát igen, főként, ha az álkultúra erre rásegít a maga nyegle allűrjeivel. Lélekemelő, amikor olyanok bölcselkednek, akik a bölcsesség hivatott és ebből vastagon élő - kioltói. Vegyék már ki ezt a könyvet a kötelezően láttatott reklámokból! Nem veszem meg, túl erőszakos a kínálat és ez gyanússá teszi.

süti beállítások módosítása